Nyhet i 500-klassen: Volvo med kraftig biogass-lastebil til langtransport
GIR GASS: Volvo har fra før 420 og 460 hk motorer. Dette er biler med LNG-teknologi, flytende gass, som selvsagt også kan kjøre på flytende biogass (og da kalles de gjerne LBG).
- Biogass er et alternativ og tilskudd til elektrisk transport, og hjelper transportselskaper i arbeidet med klimanøytral transport, sier Daniel Bergstrand, produktsjef for gassdrevne lastebiler i Volvo Trucks i dagens pressemelding.
Tekniske oppgraderinger på alle tre versjoner
Gassmotorene får også omfattende tekniske oppgraderinger ved denne lanseringen.
Det skal gjøre dem inntil fire prosent mer drivstoffeffektive - og siden de i tillegg får 10 prosetn større gasstanker får de til sammen betraktelig lengre rekkevidde.
- Gassbilene har kjøreytelser tilsvarede like sterke dieselmotorer. Samtidig går det nesten like raskt å tanke opp gass som diesellastebil - og et voksende europeisk nettverk på mer enn 600 fyllesteder for både LBG og LNG gjør bilene ideelle til langtransport, mener Daniel Bergstrand.
Del av Volvos tredelte klimaplan
Flere gassdrevne modeller skyldes Volvo Trucks tredelte plan for å nå null utslipp:
batterielektriske lastebiler, brenselcelleelekriske lastebiler - og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoffkilder, som biogass, HVO eller til og med grønt hydrogen.
– Det er nødvendig med flere tekniske løsninger siden tilgangen på energi og infrastruktur for drivstoff varierer mye mellom land og regioner,forklarer Daniel Bergstrand.
LBG øker raskt i Europa
Det er kanskje ikke så bra for storprodusenten av LNG, Norge, men europeisk produksjon av LBG er forventet å øke raskt for å fase ut bruken av fossilt LNG.
I følge meldingen fra Volvo har EU-kommisjonen har lagt fram en plan kalt REPower EU, som fokuserer på at produksjonskapasiteten for forskjellige former av energi må øke kraftig.
Planen er å tidoble den årlige produksjonen av biogass innen 2030. Også utenfor Europa øker interessen for potensialet til biogass.
Volvos gassdrevne lastebiler:
- Bilmodeller: Volvo FH, FM og FMX (på forespørsel).
- Motorvarianter: 420, 460 og 500 hk.
- Drivstoff: LBG (flytende biogass) eller LNG. En liten mengde diesel eller HVO brukes for å antenne gassen.
- Rekkevidde: Inntil 1000 kilometer
- Motorteknologi: Dieselteknologi gir samme kjørbarhet, som gjør det mulig å kjøre med tung last over lange distanser.
- De nye gassdrevne Euro6 step E-motorene sier Volvo er inntil fire prosent mer drivstoffeffektiv enn step D-motorene.
- Den økte effektiviteten oppnås gjennom nye injektorer og stempler med lavere friksjon, sammen med en ny turbo, variabel oljepumpe og krankhusventilasjon som håndterer ufiltrert olje.
Kort om flytende gass:
- LBG flytende biogass (biometan). Alt organisk avfall kan brukes til å produsere biogass, for eksempel slam fra renseanlegg, matavfall, dyregjødsel etc
- LNG (Liquified Natural Gas) er en fossil gass (metan) som hentes fra underjordiske eller undersjøiske reservoarer.
- Prosessen for å gjøre biogass flytende er den samme som for LNG; gassen kjøles ned til -162°C. Da tar drivstoffet betydelig mindre plass, som gir plass til mer energi med på lastebiltanken og øker rekkevidden betraktelig.
- EU-kommisjonens mål (REPower EU) er å tildoble den årlige produksjonen av biogass til 35 milliarder kubikkmeter innen 2030. Mer enn 78 LBG-fabrikker vil stå klare innen 2024. Tyskland og Italia, sammen med Nederland, er ventet å være de ledende landene innen LBG de kommende årene
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo Trucks