Iveco sjekker om selvkjørende biler er noe for dem
TUNGT AUTOMATISERT: Det er italienske Iveco og amerikanske Plus som melder at de nå nylig har startet testkjøring av deres fellesutviklede "neste generasjons høyautomatiserte lastebiler" på offentlig vei i Tyskland.
Hmmm. Det ville nok vært en mer oppsiktsvekkende nyhet om de ikke gjorde det. Finnes det lastebilmerker som ikke jobber med automatisering?
Automatisering i lastebiler er da en naturlig utvikling som startet omtrent med lastebil nummer to i verden. På et eller annet tidspunkt ble den manuelle girkassen overflødig. Og selv om jeg fortsatt husker biler med vindusveiv, savner jeg ikke den sveiven.
Tyskland i front
Det interessante i denne meldingen er derfor å bli påminnet om at det skjer i Tyskland, som er "ledende og en trendsetter innen autonom kjøring" ifølge Iveco. Testingen skal utvides til Østerrike, Italia og Sveits i løpet av de kommende månedene.
I tillegg er det interessant å bli minnet om begrepet "høyautomatisert" heller enn selvkjørende, nettopp fordi automatiseringen er en eviglang prosess som pågår hele tiden. Kanskje helt frem til lastebiler som kan operere helt uten en tradisjonell sjåfør bak rattet.
Derfor er det også litt artig å bli minnet om at regelverket som man ofte føler driver det frem, oppleves å ligge litt bak:
"Første steg vil være de nye GSR-reglene (general safety regulation) fra EU som trer i kraft juli 2024, der en rekke sikkerhetssystemer blir lovpålagte, for eksempel Lane Departure Warning, tretthetssensor for føreren, fartsassistent som leser veiskilt, etc." skriver Iveco.
Akkurat de funksjonene har da svært mange nye biler allerede?
Amerikansk teknologi
I denne testen bruker Iveco en PlusDrive-aktivert S-Way. Og hvis du som meg ikke har fulgt med i timen og lurer på hvem Plus er, så skriver Iveco følgende:
"Plus er en global aktør innen autonom kjøring. Selskapet er det eneste autonome lastebilteknologiselskapet med kunder som bruker produktet på veien i dag".
Du finner mer om amerikanske Plus på selskapets hjemmesider som finurlig nok hae webadresse med ai-ending...
Opphav og kilder: Pressemelding fra Iveco