Kjetting-NM: Slik skal det gjøres - regelverket i detalj
KJETTINGREGLENE: Da Tungt før helgen skrev om det kommende norgesmesterskapet i påleggig av kjetting (fredag 3. mars), kom vi i skade for å være noe lemfeldig i omtalen av reglene kandidatene skal følge.
- I den første artikkelen ble det blanding av reglene for kvalifisering - hvor det er løse hjul - og selve NM som kjøres som en utslagskonkurranse, forklarer Øivind Aksberg.
- I NM går konkurransen med hjul på bil, og da tar vi tiden mest for morro.
Det er altså to klasser som konkurrere: Lærling og proff.
Og heatene fordeles slik
- 4 (2 heat lærling og 2 heat proff) innledende heat med tre biler i hver runde (1 kjetting)
- 4 (2 heat lærling og 2 heat proff) semifinaler med to biler i hver runde (1 kjetting)
- 2 (1 heat lærling og 1 heat proff) bronsjefinaler (1 kjetting)
- 2 (1 heat lærling og 1 heat proff) finaler (2 kjettinger)
Oppgavene er "enkle".
- Deltakerne legger ut kjettingen på bakken først.
- Klar-ferdig- GÅ!
- Deltakeren legger kjettingen over hjulet
- Inn i bilen for å kjøre litt fram eller bak
- Ut av bilen for å feste kjettingen(e)
- Inn i bilen for å kjøre 10-15 meter over en målstrek
Kravet på førerprøve er 10 minutter
De raskeste brukte 1 min og 8 sekunder på alt dette i fjor med èn kjetting. Dette er raskt! Kravet på førerprøve hos Statens Vegvesen er 10 min.
Regjerende norgesmester Jonas Henriksen brukte 2 min og 51 sek på to kjettinger i finalen i fjor.
Opphav og kilder: Korreksjon fra Kjetting-NMs Øivind Aksberg