23948sdkhjf

E16-tunnelen: Situasjons-rapport steg for steg

Straks er det klart for første asfaltlag. Se bildene fra prosessen.

BUKKESTEINSHØGDTUNNELEN PÅ E16: I oktober og november i fjor var det gjennomslag for de to løpene mellom Sandvika og Solliehøgda i Viken fylke. Dette har skjedd deretter, ifølge en nyhetssak fra Statens vegvesen:

Steg 1: Først var det nedrigging av utstyret som ble benyttet under tunneldrivingen, inkludert fjerning av ventilasjonsanlegg. Deretter ble tunnelen kontrollert for å avdekke behov for sikring, før tunnelsålen ble rensket. Alle rester av sprengstoff og finstoff ble fjernet, slik at «råtunnelen» er ren slik det vises på bildet øverst.

Steg 2: Ny maskinkult ble lagt som såle. Dette tjener som fundament for den framtidige veien og som anleggsvei for videre arbeid med vann og avløp og etter hvert den endelige kjøreveien.

Steg 3: Tunnelen trenger vann i tilfelle brann og for vask av tunnelen. Kummer ble satt ut på steder som allerede var sprengt ut.

Steg 4: Teknisk byggeleder Atle Strøm sier til Vegvesen.no at det vil være frostinntrenging i den 800 meter lange tunnelen. Derfor må vanntilførselen isoleres, og det har entreprenør Skanska gjort med leca. Isolasjonsmaterialet er blitt stabilisert med fiberduk for at det ikke skal blande seg med øvrige steinlag. Overvannsledninger er blitt plassert ut.

Steg 5: Trekkekummer for det elektriske anlegget er blitt satt ut. Trekkerør er lagt ut og støpt inn der kabler skal krysse den nye veien. Deretter er det blitt lagt finere masse på sålen. Massen er hentet fra sprengstein fra fjellskjæringene langs den nye E16-traseen. Dette laget er bklitt komprimert.

Steg 6: Oppbygging av veien med forsterkningslag og forkiling av knust, gjenbrukt asfalt. Deretter kommer et bærelag av asfalt.

Kilde: Nyhetssak fra Statens vegvesen

Opphav og kilder: Kilde: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078