23948sdkhjf

Nye forhandlinger om driftskontrakt: Veidekke vant anbudskonkurranse med forhandlinger

Gjelder veier i Vestfold og deler av Telemark fram til 2028.

NY ORDNING: Dette er første gang Statens vegvesen har holdt anbudskonkurranse med forhandlinger for en driftskontrakt. Til slutt var det Veidekke som vant.

Driftskontrakten omfatter følgende veier:

  • E134 fra Kongsberg til Brunkeberg
  • Riksvei 36 fra Skjelsvik til Seljord,
  • Riksvei 354 fra Rugtvedt til Heistaddalen
  • Riksvei 400 til Larvik
  • Riksvei 19 til Horten
  • E18 fra Rugtvedt til fylkesgrensa til Viken

Totalt dreier det seg om nesten 463 kilometer vei. Veidekke skal sørge for at veiene er framkommelige og trafikksikre både sommer og vinter.

I anbudet har entreprenørene konkurrert på fire områder: Klima og miljø, vinterdrift, driftsopplegg for hele året og system for å lukke avvik. Statens vegvesen fikk inn seks tilbud, mens fire deltok i forhandlingene. I tillegg til Veidekke var dette Mesta, Risa og Presis vegdrift.

I en pressemelding sier Statens vegvesen seg fornøyd med anbudsmetoden, som har latt det være opp til tilbyderne å foreslå tiltak for å redusere blant annet klimagassutslipp, opplegg for inspeksjon og rutiner for overvåkning. I forhandlingsrunden hadde tilbyderne anledning til å revidere tilbudet.

- Kontrakten vi sitter med nå, hadde vi ikke fått i en standard anbudskonkurranse, sier Tore Jan Hansen, avdelingsdirektør for drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen.

Kontrakten starter 1. september i år. Tore Jan Hansen, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen, lover å følge nøye med.

- Det vil koste om de ikke leverer. Det er ikke fordi staten trenger sanksjonspengene, men vi er opptatt av å ha en rettferdig konkurranse. Når de har konkurrert på hvordan de skal utføre oppdraget, må de også levere det de har lovet. Hvis ikke blir det urettferdig, sier Hansen.

Disse veiene skal driftes av Veidekke fram til 2028. Kart: Statens vegvesen

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172