Fornebubanen og Implenia: Signerte kontrakt på 1,25 milliarder kroner
Tung kontraktsignering for bygging av tunnel på strekningen Skøyen-Vækerø på Fornebubanen:
Estimert til 1,25 milliarder
Det var god interesse i markedet for kontrakt K2D Tunnel og grunnarbeider Skøyen – Vækerø. Fornebubanen prekvalifiserte seks entreprenører, og fikk inn fire tilbud hvorav ett falt fra underveis i anskaffelsen og tre gikk til konkurranse og forhandlinger. Kontrakten har en estimert verdi på 1,25 mrd. kroner eks. mva.
Kontrakten går ut på å drive hovedtunnelen mellom stasjonene Skøyen og Vækerø, inkludert stasjonshall for Skøyen stasjon og en rømningstunnel på Bestum. Totalt skal det drives 1,8 km. tunnel. Tunnelarbeider skal utføres via et tverrslag (sidetunnel) på Skøyen som er ferdigstilt i en forberedende entreprise. Sjaktarbeidene på Skøyen regnes som kompliserte, med to sjakter som skal 50 til 60 meter ned i berget. Arbeidet skal foregå i tettbebygget strøk og nær landets travleste jernbanestrekning, som vil være i full drift hele anleggsperioden.
Pris og kvalitet
Fornebubanen vurderer at Implenia har levert det tilbudet som har best forhold mellom pris og kvalitet. Planlagt oppstart for tunneldrift fra Skøyen er i april. Opprigging på Skøyen starter umiddelbart og arbeidene er planlagt ferdigstilt i løpet av 2025.
Opphav og kilder: Fornebubanen / Oslo kommune