23948sdkhjf

Så var det Scania og pengene...

De selger mest og tjener best i Norge. Hvordan står det til med resten av merkene? OPPDATERT.

ANALYSE: Det er mye skryt til Scania for tiden - både for produkter og salgsutvikling. Og både i Norge og store deler av resten av verden.

Faktisk så mye at enkelte av våre lesere med andre preferanser har gitt uttrykk for at de kan styre seg for alt dette skrytet.

Men det blir ikke bedre når vi sammenlikner 2018-regnskapene for de norske lastebilleverandørene...

Norsk Scania AS, nøkkeltall 2018

  • Driftsinntekter: 4,8 milliarder kroner.
  • Resultat før skatt: 477 millioner kroner.
  • Resultatmargin: 9,9 prosent

Økonomien i Norsk Scania AS går kort sagt som en sveitsisk klokke. Helt siden 2010 - året hvor finanskrisen slo inn i regnskapene som en slegge - har omsetning og bunnlinje vokst taktfast. Det var riktignok et lite trendbrudd fra 2016 til 2017, hvor utviklingen stoppet opp, men til 2018 fortsatte veksten med fornyet styrke. Da økte driftinntektene fra 4,1 til 4,8 milliarder kroner, og resultat før skatt fra 405 til 477 millioner kroner.

Til sammenlikning og tankekors: De 100 største transportbedriftene i Norge (foreløpig liste hentet ut 1. august) hadde i 2018 driftsinntekter på 17,8 milliarder kroner - og samlet 188 millioner kroner i resultat før skatt. Det er altså sykt mer lønnsomt å selge lastebil enn å eie transportbedrift.

Dagens Scania-sjef, Frode Neteland, tok for øvrig over fra Erik Hansen i 2010. Les saken på Tungt fra den gang

Volvo Norge AS, nøkkeltall 2018

  • Driftsinntekter: 1,45 milliarder kroner.
  • Resultat før skatt: 105 millioner kroner.
  • Resultatmargin: 7,2 prosent

Her må leseren aller først merke seg at salg og service av Volvos lastebiler har en annen struktur enn i Scania. Volvos reelle omsetning - som nå også omfatter Renault innbakt - er i dag fordelt på fire selskaper. De tre øvrige er Volmax, Wist og Strømberg Gruppens Trucknor og Nordic - kommer tilbake til dem under.

Volvo Norge AS, med forhandlerkjeden Volvo Truck Center, har igrunn hatt samme omsetningsutvikling som Norsk Scania side 2010, bare med lavere tall. Volvo hadde også et lite opphold i veksten disse årene, men det var fra 2014 til 2015. Summene på bunnlinjen har imidlertid jogget litt mer opp og ned enn hos Scania - og gjennomgående med lavere marginprosenter.

Volmax Borgeskogen (Volmax AS), nøkkeltall 2018

  • Driftsinntekter: 995 millioner kroner.
  • Resultat før skatt: 45 millioner kroner.
  • Resultatmargin: 4,5 prosent

Volmax har sitt hovedkontor og anlegg på Borgeskogen i Vestfold, men er representert med avdelinger syv steder på sentrale Østlandet (men ikke i Oslo).

Wist Last og Buss AS, nøkkeltall 2018

  • Driftsinntekter: 1015 millioner kroner.
  • Resultat før skatt: 69 millioner kroner.
  • Resultatmargin: 6,8 prosent

"Trønderske" Wist har sitt hovedkontor på Tiller ved Trondheim, og har 13 avdelinger som geografisk strekker seg fra Volda til Mosjøen. Men det morsomme er at Wist er mer enn Norge. Selskapet har svenske eiere - og har en Wist Last og Buss-tvilling rett over grensen i Sverige. Dermed kan man med en viss rett hevde at Wist er den største av Volvo-aktørene i Norge.

Bergenske Strømberg Gruppen AS er...

... eier til både forhandlerkjeden Trucknor (som dekker store deler av Sør, Vest- og Midt-Norge) og nordnorske Nordic Last og Buss AS. Resultatene for Strømberg Gruppens Volvo-aktivitet er imidlertid ikke aggregert på samme måte som øvrige, men fordelt på de enkelt selskapene.

Det gjør det vanskeliger å sammenlikne, men veldig grovt kan vi si at Nordic står for 569 millioner kroner i omsetning, og summen av Trucknor-kjeden er litt over en milliard kroner (alle selskapene for øvrig med plussresultater).

Summerer vi Volvo Norge, Volmax, Wist og Strømberg Gruppens Volvo/Renault-aktiviteter, ser vi derfor at også dette passerer 5 milliarder kroner i omsetning - altså mer enn Norsk Scania.

Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge

Resultatene av Mercedes-Benz sine nyttekjøretøy er (dessverre) bakt inn i resultatene for det store Bertel O. Steen-konsernet, som gjør det umulig å hentet sammenliknbare tall fra Brønnøysundregistrene.

MAN Truck & Bus Norge AS, nøkkeltall 2018

  • Driftsinntekter: 967 millioner kroner.
  • Resultat før skatt: 12 millioner kroner.
  • Resultatmargin: 1,2 prosent

Også MAN har hatt vekst siden 2010, men den kulminerte dessverre i 2012. Etter den tid har merket vaket rett under milliarden i omsetning, men uten enn å bryte gjennom det taket. Resultatet før skatt har de siste årene stort sett vært i pluss, men ikke mer enn heller.

Nordic Truckcenter AS, nøkkeltall 2018

  • Driftsinntekter: 108 millioner kroner.
  • Resultat før skatt: -3,8 millioner kroner.
  • Resultatmargin: - 3,5 prosent

Nordic Truckcenter AS har de siste par årene vært DAFs salgsapparat i Norge (i en litt komplisert modell), og opplevde fra 2017 til 2018 en bokstavelig talt voldsom vekst, med dobling fra 54 til 108 millioner kroner i omsetning. Den generelle regelen om at vekst koster, stemmer presis for Nordic, som samtidig økte underskuddet nesten i samme takt.

Men det er verd å merke at Nordic Truckcenter også er generalagent for DAF i Sverige og importør av DAF i Finland, som nok gir dem både soliditet og standing hos ellers fremmadstormende DAF til tenke langsiktig i Norge

Iveco Norge AS, nøkkeltall 2017

Iveco er ikke registrert med 2018-tall i Brønnøysundregistrene ennå. 2017-tallene så slik ut:

  • Driftsinntekter: 334 millioner kroner.
  • Resultat før skatt: 3,9 millioner kroner.
  • Resultatmargin: 1,2 prosent

Også Iveco har vokste siden 2010, men mer ujevn omsetning enn de store merkene. Det er naturlig å anta at dette har sammenheng med at Iveco er store på bussmarkedet (som er veldig avhengig av anbudsomfang de respektive årene). Foreløpig toppår var 2016 med 454 millioner kroner i omsetning. Med unntak for 2015 har selskapet levert positivt resultat før skatt i denne perioden.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079