23948sdkhjf

Silje fra Ørsta: - Jeg har ikke angret en eneste dag siden jeg ble yrkessjåfør

MENNESKENE PÅ VEIEN
"Jeg nyter livet på veien omgitt av gode kolleger."

  • Sjåfør: Silje Kalland Nærø
  • Bosted: Kvalsvik, Møre og Romsdal
  • Kjører: Langtransport Norge-Sverige, rundt om i Sverige og for det meste hjem til Møre og Romsdal og Trøndelag. Noen ganger til andre steder i Norge. 
  • Bil: Scania R730 2015-modell. Silje eier selv en Scania 143M 1992-modell trekkbil som hun restaurerer på fritiden.
  • Silje kjører for Aanstad Transport AS som har hovedkontor i Skjåk i Innlandet. Hun kjører langtransport på vinteren med walkingfloor-tralle. Da transporterer hun resirkulerbart som flis, bark og spon til diverse energiverk og varmeverk i Sverige. Returlasset til Norge er hvitevarer og elektronikk. Hun kjører også asfalt i asfaltsesongen og anlegg mellom langtransportene, for det meste på Østlandet og i Gudbrandsdalen.
  • Instagram: @siljenaero

- Hvordan var veien din inn i yrkessjåfør-livet?

- Jeg er utdannet mekaniker og har jobbet som det siden 2016. I 2021 tok jeg førerkortet på klasse C da jeg kjøpte min egen lastebil. Jeg startet å kjøre for Aanstad i 2023 og trives veldig godt i jobben. 

Jeg har stor interesse for lastebiler og veteranlastebiler, selv om jeg verken har mekanikere eller sjåfører i familien min. Jeg er bare veldig interessert i dette, og betalte både førerkort og ysk selv.

Jeg har ikke angret en eneste dag siden jeg ble yrkessjåfør. Jeg nyter livet på veien omgitt av gode kolleger. Skruing blir det nok av på fritiden.

- Har du noen morsomme opplevelser du husker godt fra dine år som yrkessjåfør?

- Jeg tror ikke jeg har noen opplevelser som stikker seg spesielt ut. Jeg trives så godt på jobben at jeg vil si at hver dag er ganske morsom. Det som gjør hverdagen min så bra er å få jobbet med noe jeg liker så godt. Jeg har høy trivselsfaktor på jobben, variert kjøring og møter mange trivelige folk. Jeg blir glad når jeg møter generasjonene som har kjørt lastebil lengre enn meg, og får høre om hverdagen før og historier fra svunnen tid.

Jeg har også ei lita jente som nå er fem år gammel. Det er godt å komme hjem til henne, eller ringe henne på telefonen hvis jeg er ute og kjører i uka.

- Har du noen gang transportert noe veldig spesielt?

- Jeg kommer ikke på noe veldig spesielt. Jeg kjører plomberte traller med elektronikk til Norge, men det inkluderer bare litt ekstra papirarbeid så vil ikke si at det er veldig spesielt. Og asfalt og sprengstein er jo ganske standard.

- Noen treff du har vært på eller skal på denne sommeren?

- Jeg var på countryfestivalen på Sjåk med lastebilen, men har ikke noen flere planer ut over det. Hvis 143'n min nærmer seg mer klar neste år blir det forhåpentligvis diverse treff og etter hvert noen Europa-turer med den.

- Har lastebilen din fått eget navn?

- Nei, den har ikke noe eget navn. Jeg kaller den bare for 730'en.

- Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører (lønn, arbeidstid o.l.)?

- Jeg er fornøyd med min egen lønn, og mine arbeidstider og vilkår. Men jeg vet at det er stor variasjon på dette fra sted til sted, og at det er rom for forbedringer hos mange.

- Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- For meg virker det som at rekrutteringen av yngre sjåfører er ganske god. God omtale i mediene hjelper på, og jeg synes denne serien Menneskene på veien på tungt.no er med på å få frem mye godt fra sjåføryrket. Vi skulle hatt mer slik god omtale av yrket vårt.

Men dessverre opplever vi også mye dårlig omtale av yrket. For eksempel at det er dårlige tilbud om døgnhvileplasser rundt i landet. Vi ser også at mediene skriver om sjåfører som blir tatt i kontroller, for ting som kontrollørene egentlig ikke burde slå så hardt ned på.

Jeg tenker at det er viktig med et godt arbeidsmiljø, bedre døgnhvileplasser med både dusj og toalett, lønn som tilsvarer innsats og god kommunikasjon i alle ledd for å beholde sjåførene.

- Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Jeg synes fordelingen er fin. Det virker nesten som om det snart er like mange kvinner som menn som kjører lastebil. Men det er fint å få "blandet de litt på gulvet". Det tror jeg gjør mye med arbeidslivet.

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094