23948sdkhjf

Svein Eirik fra Mosjøen: Maskinfører i 37 år - startet i en Brøyt X21TL

GRØFTENS HELTER "Denne maskina er rå på masseflytting"

  • Helten: Svein Eirik Forsmo
  • Bosted: Mosjøen
  • Yrke: Maskinfører i 37 år, siden 1987.
  • Maskin: Hitachi 690 LCH-6 2019-modell beltegraver
  • Akkurat nå: Svein Eirik begynte våren 2022 som gravemaskinfører hos Bertelsen & Garpestad AS. I dag er han med på et veiprosjekt i Hammerfest, Rv94. Her går 690’n i lasting av sprengt stein og løsmasser.
  • Instagram: @sveinei

- Hvorfor valgte du å jobbe i anleggsbransjen?

- Det var nok litt tilfeldig. Min store interesse i ungdomsårene var lastebil og vogntog. Men jeg husker godt den første arbeidsdagen min som maskinfører i mai 1987 hjemme i Mosjøen. Da jobbet jeg i KNAS som hadde en del oppdrag inne på aluminiumsverket som var under utbygging. Maskinene jeg kjørte da var Brøyt X21TL og Caterpillar 930 hjullaster. Disse to maskinene er faktisk i god stand den dag i dag.

- Hva er det beste ved jobben din?

- Det beste med jobben min er det å ha trivelige kollegaer. Jeg jobber turnus 14/14 på prosjekter rundt omkring i landet. Da får man også se og bli kjent med stadig nye steder. Som gravemaskinfører får jeg gode muligheter til skape noe, og gjennomføre prosjekter i teamwork for å levere et best mulig sluttprodukt.

- Er det noen maskiner du drømmer om å kjøre?

- I dag kjører jeg en 70-tonner Hitachi beltegraver, og trives veldig godt med det. Maskina går i lasting og har derfor graveskuffe, 4,2 kubikk fra Klepp. Maskina har også Klepp redskapsfeste. Så kan man spørre seg hvorfor det på ei maskin som kun går i tung lasting. Og grunnen er at denne Hitachien gikk de første årene med hydraulisk saks for klipping/demontering av utrangerte oljeinstallasjoner på Vestlandet.

Av andre maskiner så har jeg vel i grunnen kjørt det meste innen masseforflyttingsmaskiner, men føler at jeg trives best bak spakene i gravemaskina.

- Hvordan er det å kjøre stor graver til daglig?

- Man blir vant med den maskina man kjører til vanlig, uansett om den er 25 eller 70 tonn. Men ei slik stor 70-tonner må man ta høyde for at det er store krefter i sving. Denne maskina er rå på masseflytting. Da må man også ta hensyn hvis en «liten» tippbil kommer for å hente et lass.

Jeg kan tilføye at maskina har Xsite Pro 3D gps/maskinstyring. Jeg trives veldig godt i 690’n, selv i lange dager. Nøkkelen er å finne roen samtidig å få ut mest mulig kubikk per dag.

- Hva er det kuleste oppdraget du har hatt til nå?

- Blir litt vanskelig å nevne det kuleste oppdraget. Hvis jeg skal trekke frem noe så kan jeg fortelle at jeg på våren 1999 deltok i en test med en Volvo EC210 beltegraver med en stor Øveraasen snøfres. Det var under åpningen av Valdresflya på våren og i regi av Statens Vegvesen. Resultatet ble så som så, men historien glemmes ikke så lett.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094