23948sdkhjf

Transportbrukernes Fellesorganisasjon: En alvorlig krise for godstransporten

En alvorlig krise for godstransporten- Vi har nå en alvorlig krise for godstransporten i Norge, sier direktør Ole A. Hagen i Transportbrukernes Fellesorganisasjon. Vi vil oppleve økte priser, forsinke...

En alvorlig krise for godstransporten

- Vi har nå en alvorlig krise for godstransporten i Norge, sier direktør Ole A. Hagen i Transportbrukernes Fellesorganisasjon. Vi vil oppleve økte priser, forsinkelser og redusert leveringskvalitet. Dette skyldes mangel på sjåfører og manglende kapasitet på jernbanen. Prisøkningene på 5 - 6 % som er varslet den siste tiden vil gi næringslivet økte kostnader i størrelsesorden 1,5 milliarder kroner.

Jo Eirik Frøise

For første gang opplever vi nå en alvorlig kapasitetskrise for godstransporten. Dette gir næringslivet store økonomiske belastninger. Signalene fra de største godstransportørene er at krisen vil forsterkes i løpet av høsten.

- Jernbanen har ikke plass til flere containere, og det er vanskelig å skaffe sjåfører for vogntog, ikke bare i Norge, men i hele Vest-Europa. Resultatet vil bli økte kostnader og dårligere leveringskvalitet, sier Ole A. Hagen.

Bakgrunnen for krisen er en kraftig økning i transporten som følge av økt kjøpekraft, kombinert med økte restriksjoner for godstransporten (bl.a. skjerpede krav til sjåfører, vogntog, m.v.).

Ifølge Hagen er det tre tiltak som bør iverksettes:

-----------------

Mission impossible III

Når Tom Cruise herjer rundt i Berlin, Roma og Shanghai med håp om å hindre nok en verdenskrise, er det vanskelig å tro på ham, selv om man er garantert en happy ending.

Denne sommeren har vi klart å få forfallet i vedlikeholdet på vegnettet, samt behovet for investeringer i nye veier skikkelig på dagsorden. TV2 har flere ganger støttet opp om behovet for investeringer og med informasjon om at det er ledig kapasitet hos veibyggerne (anleggsbransjen). VG har gjennomført en egen kampanje med veier, mens Dagbladet har åpnet for å kåre Norges verste veier, hvor leserne inviteres med til å ta bilder av de veiene de oppfatter som verst.

Politisk har vi også fått en klart større oppmerksomhet enn normalt. Høyreleder Erna Solberg har gått inn for et vedlikeholdsfond for utbedring av veier på 20 milliarder kroner, mens Senterpartiets finanspolitiske talsmann Per Olaf Lundteigen på egen hånd har reist en skattedebatt, for å sikre finansiering av investeringer i veiene.

Debatten foregår egentlig på to plan. For det første er det diskusjonen om Stortinget og Regjeringen klarer å følge opp sine egne vedtak og løfter knyttet til Nasjonal transportplan, dvs. 1 milliard kroner mer til vei og 1 milliard kroner mer til jernbane pr. år i denne stortingsperioden. Klarer de det, vil mange oppfatte samferdsel som en budsjettvinner.

Enda viktigere er det at samfunnet får en ny virkelighetsoppfatning av tilstanden til vårt samferdselsnett og viktigheten av å forbedre den. Skal vi løse de utfordringene vi står overfor innen samferdsel og ha ambisjoner om å bygge opp en infrastruktur

på europeisk nivå, må det matches med beløp i en helt annen størrelsesorden.

Det er vår hovedutfordring, og det er den vi i TF setter på dagsorden på to måter: 1) Vi må vise sammenhengene mellom samferdsel, miljø, regional- og kommunal- og betydningen for næringslivet og 2) Utvikle nye løsninger for hvordan dette kan finansieres, f eks. gjennom å følge opp handlingsregelen for bruken av oljepenger.

Mission impossible? I don´t think so!

Ole A. Hagen

-----------------

Hagen slutter i TF

Etter snaue halvannet år i sjefsstolen i Transportbrukernes Fellesorganisasjon slutter direktør Ole A. Hagen og begynner som kommuni-kasjonsdirektør i Tollpost Globe. Han vil runde av med Transportbrukerkonferansen Transport og logistikk den 11. og 12. oktober.

Ole A. Hagen kom til TF fra Miljøverndepartementet og er utdannet siv.ing. innen transport- og samferdsel. Han har også erfaring fra Vegdirektoratet. Hagen har også arbeidet internasjonalt både i EU, OECD og Nordisk Ministerråd. Arbeidsoppgaver i Tollpost Globe vil være knyttet til intern og ekstern kommunikasjon, samt dialog med myndigheter for å bedre rammevilkår. Han vil inngå i konsernledelsen i Tollpost Globe.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078