Ny 12-liter på 470 hestekrefter: Scania reintroduserer turbocompound
Det er ikke bare i Norden at langtransportaktørene etterspør motorer tett oppunder 500-hkgrensen. Også i resten av Europa har markedssegmentet for 6-sylindrede motorer over 450 hk begynt spise av markedet for motorer under 400 hk.
Med den nye 470 hesters motoren tetter dermed Scania gapet mellom dagens sterkeste rekkesekser på 420 hk og den minste V8eren på 480. Og sammenlignet med sistnevnte er vektbesparelsen betydelig.
Scania HPI
12-liters motoren på 470 hk er den første Scaniamotoren utstyrt med den nye høyttrykks innsprøytningssystemet Scania HPI, som er blitt utviklet i samarbeid med Cummins. Systemet arbeider med 1.500 bar, men er i følge Scanias sjef for motorutvikling, Urban Johansson, forberedt for godt over 2.000. Systemet arbeider etter prinsippet om åpne munnstykker og aktiveres av kamakselen via separate støtstenger og vippearmer. I motsetning til injektorene på de øvrige Scaniamotorene, aktiveres de hydraulisk i motsetning til elektrisk. Kombinasjonen skal i følge Scania bidra til vesentlig bedre forbrenning og et betydelig lavere støynivå.
Egenutviklet motorstyringssystem
Samtidig har Scania lansert sitt egenutviklede motorstyringssystem, som på sikt også vil bli å finne på samtlige Scaniamotorer.
- Å ha fullstendig kontroll over hele drivlinjen kommer til å bli en avgjørende konkurransefaktor i løpet av de nærmeste årene. Vi har vært dypt involvert i elektronisk drivlinjestyring siden begynnelsen av 80-tallet, og hittil er vår retarder og Opticruise de beste eksempler på hva som kan oppnås med utvikling innen huset. Det er derfor helt logisk at vi nå også har tatt med motorstyringen i utviklingsarbeidet, sa Johansson på pressekonferansen i Brussel.
Systemet består av en mengde nye funksjoner som samarbeider optimalt med de øvrige elektronske systemene i bilen.
Relanserer turbocompound
I følge Urban Johansson ble Scanias 12-liters motor konstruert med tanke på en fremtidig bruk av turbocompoundteknologien som produsenten lanserte allerede i 1991. Denne første generasjonen ble imidlertid rammet av en del barnesykdommer - visstnok i følge Scania ikke på selve turbocompoundenheten, men i kombinasjon med det daværende dieselinnsprøytningssystemet.
Systemet bygger på en ekstra avgassturbin nedstrøms for den tradisjonelle turboladeren. Denne roterer med ca. 50.000 o/min ved et motorturtall på 1.800 omdreininger, og tilbakefører restenergien til motorens veivaksel via en hydraulisk kobling.
Høy ytelse
Målt opp mot 420-hesteren, gir turbocompoundsystemet en effektøkning på 50 hk, samtidig med at høyeste dreiemoment er blitt økt fra 2.000 til 2.200 Nm mellom 1.050 og 1.350 Nm.
Som man ser av diagrammet synker momentet bare 50 Nm ved 1.000 omdreininger, der det grønne feltet starter. Og ved 900 omdreininger er momentet hele 1.800 Nm. I følge Scania gir momentkurven en enestående karakteristikk for en motor av denne klassen, og i kombinasjon med et lavt lydnivå skapes det forutsetninger for en meget avslappende kjøring. Det skal vi selv få prøve ut med prøvekjøring i spanske fjell i midten av februar, og deretter bringe våre erfaringer i en senere utgave av bladet.
www.logistikk-ledelse.no© 2001