23948sdkhjf

Ikke alle er skodd etter forholdene

Ulykker med dårlig skodde vogntog preger nå veiene i Nord-Norge. Kontrollmyndighetene jakter samtidig på cowboyene i samlet flokk.

FRA TARALDRUD:

Nettavisene Nordlys.no og iFinnmark.no har de siste dagene meldt om flere trafikkulykker på grunn av dårlig skodde vogntog. Sist vinter gikk ledende politikere og ministere ut og lovet at vi ikke skulle ha slike forhold på veiene denne vinteren.

Tungt.no møtte i dag samferdselminister Jon Georg Dale på Taraldrud kontrollstasjon. Her deltok han i en felles kontroll utført av politiet og statens vegvesen.

"Praktisk umulig med nye dekkrav i år"

-Hva tenker du om situasjonen vi ser på veiene i Nord-Norge nå?

-Vi jobber systematisk med både kontroll og regelverk for å unngå dette. Det skal innføres strengere dekkrav, men etter en høringsrunde har lastebilbransjen ment at det er praktisk umulig å få det til før neste år.

- Da er det altså lastebilbransjen som er skyld i at det ikke allerede er strengere krav?

- Nei, det kan jeg ikke si, men når så mange dekk skal skiftes ut, så har bransjen ment at det ikke er mulig å få til tilstrekkelig gode avtaler med leverandørindustrien forut for denne vintersesongen.

Tidligere ute med storkontroll

- Bilbergere på Haukelifjell sier at det er nå, før de store snøfallene, at de alvorlige utforkjøringene skjer. Bør vinterkontrollene intensiveres tidligere?

- Ja, denne samordna kontrollen vi har her nå, har vi tradisjonelt hatt i uke 47. Nå er den flyttet frem, for å være i forkant av vintersesongen. Det foregår nå storstilte kontroller i hele landet.

- Kan vi vente like forhold på veiene i Sør-Norge når snøen kommer, som det vi ser i nord nå?

- Jeg håper at vi med effektive kontroller og økt sanksjonering kan klare å holde tilbake vogntog som ikke skal være på vinterveiene, både i Sør- og Nord-Norge. Det blir jobben vår denne vinteren.

-Tenker du da flere kontroller nær grensene?

- Ja. Det er ett av svarene. Vi skal kontrollere mye annet også som har med trafikksikkerheten å gjøre, for eksempel teknisk kontroll, kabotasje og kjøre- og hviletid. Derfor skal det gjennomføres flere og effektive kontroller over hele landet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.117