23948sdkhjf

Lurte de alle?

Idag avslører NLF mye av historien bak Vlantana-forliket. Men hva med transportkjøperne og norske myndigheter? Ante de ingenting? Hvem har lurt hvem?

Idag avslører Norges Lastebileier-Forbund (NLF) hvordan Vlantana Norge AS kan ha svindlet hundrevis av sjåfører. Hva har norske myndigheter og transportkjøpere gjort siden første varsel ble sendt?

20 mnd saksbehandling

I saksmaterialet Tungt har fått tilsendt, fremgår det at Arbeidstilsynet ble varslet 11. februar 2018.

I varselet opplyses det om "mulig skatteunndragelse i stor skala". Vi har ikke hørt om noen sak mellom norske myndigheter og Vlantana Norge AS.

Var det ikke noe hold i varselet?

Nylig har transportselskapet etterkommet alle krav fra varsleren og hans kollega fra samme tidsperiode. Det kostet selskapet over to millioner kroner.

Ledelsen i Vlantana har ikke villet kommentere saken overfor Tungt.no, annet enn at de tar forholdet på alvor og at deres advokatfirma undersøker saken.

Transportkjøper fant ingen avvik

Vlantana Norge oppgir til Tungt.no at de største kundene deres er Mowi Markets Norway, ASKO og flere store samlastere.

Schenker er én av disse.

De saksøkende sjåførene kjørte for PostNord.

Ettersom transportkjøper har påse-plikt, tok vi kontakt for å få en kommentar.

PostNord AS

Kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen svarte raskt på henvendelsen.

- Jeg skriver om Vlantana-forliket. Kan du si noe om hva PostNord tenker om dette?

- Nei.

- Har PostNord foretatt seg noe etter at dere fikk kjennskap til saken?

- Vi vurderer hele tiden vårt forhold til ulike leverandører.

Schenker AS

Nils-Petter Buer som er kommunikasjonssjef i Schenker var også raskt på ballen.

- På hvilket tidspunkt ble Schenker klar over konflikten som pågikk internt i Vlantana Norge?

- Selskapet orienterte oss dagen før saken ble offentlig kjent.

- Hvordan har Schenker AS ivaretatt påse-plikten overfor dette selskapet?

- Vi har årlig revisjon av våre underleverandører for å ivareta denne. Hos den aktuelle leverandøren har det vært jevnlige revisjoner. Sist nå i oktober, uten at det ble avdekket avvik.

Hva skjer videre?

Mowi og ASKO har foreløpig ikke svart på henvendelsene.

Nå blir det spennende å se hva som skjer videre. Saksmaterialet som ble offentliggjort etter forliket ble inngått inneholder mange oppsiktsvekkende opplysninger.

I TransportMagasinet som går i trykken idag, har vi viet seks sider til saken. Du får det enkelt i postkassen som abonnent.

Vi anbefaler deg å lese!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.057