Fritekstsøkning
Artikler pr. år:
- Alle (28 967)
- 2024 (1 761)
- 2023 (2 020)
- 2022 (2 014)
- 2021 (2 661)
- 2020 (2 551)
- 2019 (2 544)
- 2018 (2 534)
- 2017 (1 593)
- 2016 (990)
- 2015 (1 017)
- 2014 (1 166)
- 2013 (1 048)
- 2012 (1 131)
- 2011 (1 246)
- 2010 (1 551)
- 2009 (1 325)
- 2008 (710)
- 2006 (193)
- 2005 (191)
- 2004 (205)
- 2003 (135)
- 2002 (188)
- 2001 (176)
- 2000 (17)
Innholdstyper
-
Renault lastebiler i Norge: Tilliten er snart gjenreist
Bare et drøyt halvår etter at Nissan Norge AS overtok importen av Renault lastebiler, kan man slå fast at Renault aldri har hatt et bedre verksted- og ettermarkedstilbud her i landet enn nå. 10 servicepunkter er allerede etablert, og flere vil komme. I løpet av relativt kort tid har avdelingssjef Svein Høstmark og hans medarbeidere kommet et godt stykke på vei i arbeidet med å gjenoppbygge tilliten til dette lastebilmerket som gjennom mange år har vært rammet av turbulente tilstander på importørsiden.
-
Mest mulig vei for pengene: Slipp næringslivet til!
Dersom alle veianlegg legges ut på åpne anbudsrunder, kan staten i alle fall få bygget 25% mer vei for pengene. Slik situasjonen er i dag, karrer Statens Vegvesen til seg de beste kontraktene, og lar resten gå til private entreprenører. Overkapasitet i bransjen og økende arbeidsledighet blant anleggsarbeidere taler mot at økte investeringer vil ha negativ påvirkning på norsk økonomi.
-
Intracon lanserer nye vekselskap: Mr. Swapbody med ny suksess
Fra et sovende selskap til en omsetning på rundt 30 millioner kroner på et år må sies å være respektabelt. Etter at Torkild Ove gikk inn i Intracon, har pilen bare pekt oppover. Han har etablert selskapet som en seriøs konkurrent og markedsleder innen vekselskapmarkedet i Norge.
-
Volvo Lastvagnar i Umeå: En av verdens mest moderne førerhusfabrikker
Volvo Lastvagnar i Umeå:En av verdens mest moderne førerhusfabrikkerVolvo Lastvagnars førerhusfabrikk i Umeå har gjennomgått store forandringer de siste årene. Under 90-tallet fabrikken blitt forandre...
-
Inntjeningsevnen i transportbransjen: Transportpris er ikke viktigste beslutningsparameter
Mange tror at høye transportkostnader primært skyldes prisnivået på transportene. Av den grunn opplever utøverne et sterkt prispress. Observasjoner viser at lastebileiere og transportfirma lar seg presse. Ofte gis det avslag på enhetspriser som i utgangspunktet ligger under selvkost. Skal man konkurrere på pris, må man få fram løsninger som via bedre utnyttelse sikrer utøveren kostnadsdekning ved transportproduksjonen. Vi vil i artikkelen se på noen av årsakene til den dårlige inntjeningsevnen og drøfte tiltak for økt lønnsomhet uten at dette resulterer i høyere transportkostnader for brukerne.
-
Rolltrailerhåndtering: Økt sikkerhet og effektivitet med ny hydraulisk svanehals
Det nederlandske selskapet Terberg Benschop har utviklet en helt ny type hydraulisk svanehals. Ved å senke tyngdepunktet og flytte lastsenter en halv meter lengre fremover i forhold til en standard svingskivemontert svanehals, oppnås et vesentlig bedre forakseltrykk på terminaltraktoren. Dette reduserer faren for steiling ved kjøring på bratte ramper, samtidig som at nyttelasten på rolltraileren kan økes vesentlig innenfor de samme sikkerhetsmarginer.
-
NSB Gods i Åndalsnes: Ny 53 tonns stortruck blir krumtappen i håndteringen
Når 13,6 meter lange semitrailere fullastet med fisk skal settes på jernbanevogner trenges det kraftig løfteredskap. Og når hele togstammen skal tømmes for containere og semitrailere i løpet av et par timer, må man kunne stole på redskapet. Ingen lastebilsjåfører liker å vente når last skal ut tidlig om morgenen. Det var to gode grunner til at NSB Gods i Åndalsnes valgte Svetruck 52120 - 60 som sin gaffeltruck for piggyback håndteringen på terminalen der togpendelen til Oslo skal lastes og losses.
-
JIT-kontakten: Just-in-time hos Westinghouse
Westinghouse Control Division har to fabrikker i North Carolina, og Vinod Kapoor var fabrikksjef både i Fayetteville og i Asheville. Han brukte med hell JIT-prinsipper for å bedre resultatene.
-
Styring av tid og kostnader: Tid er penger
Alle kjenner uttrykket "tid er penger". I ledelse, organisering og styring av en bedrift innebærer dette at eliminering av ikke verdiskapende tidsforbruk kan være kilde til forbedret lønnsomhet. "Time Based Management" er et aktuelt slagord i denne sammenhengen. Tradisjonelt fokuserer ledelsesinformasjonssystemer på kostnader, ikke tid. Et viktig spørsmål blir da: Gir et tradisjonelt kostnadskontrollsystem informasjon om hvor det sløses med tid - og dermed også med penger? Videre kan vi spørre: Kan direkte måling og rapportering av tidsforbruk erstatte, eventuelt supplere, en detaljert kostnadskontroll som grunnlag for lønnsomhetsforbedrende tiltak?
-
Posten inngår langsiktig distribusjonsavtale med Gresvig
I løpet av knapt halvannet år skal alle deler av avtalen mellom Posten Norge BA og Gresvig ASA om distribusjon og logistikktjenester være implementert. Avtalen er verdt rundt 22 millioner kroner årlig, og har en ramme på fire år.
-
Avskjed med dr. Schubert
Det var spesielt hyggelig at MANs avtroppende toppsjef, dr. Klaus Schubert, i år la sin tradisjonelle prøvekjøring av egne produkter til Norge. Dermed fikk vi anledning til å ta en personlig avskjed med den representanten for lastebilindustrien som de aller fleste europeiske fagpressejournalister respekterer aller høyest.
-
Fortsatt solid fokus på V8, men Scania har ikke glemt de mindre
Midt oppe i introduksjonen av Scanias nye 16-liters V8-motor, har ikke den norske importøren helt glemt de mindre 9- og 11-liters motorene. Over 400 mennesker var innom forhandleranlegget på Furuset da Norsk Scania AS introduserte sitt nye begrep "Scania City".
-
Bruk av internettbasert transportmekling stiller krav til kompetanseheving
Det finnes en del muligheter for å "mekle" transporttjenester via internett. Eksempelvis kan nevnes Teleroute, som har vært i drift i Europa siden sent på 80-tallet. Vi har etter hvert fått noen norske varianter. I nær framtid vil det komme nok et tilbud. Det vil avvike fra de eksisterende på flere måter, først og fremst fordi det er store transportbrukere som står bak initiativet. Her vil man få en transportportal, hvor målsettingen er å redusere transportkostnadene gjennom økt utnyttelse av tilgjengelig transportkapasitet.
-
Ford introduserer forhjulsdrevet Transit
For første gang i den 35-årige Transithistorien, kommer de minste modellene nå med drift på forhjulene. Fordelen med dette er både lavere lasteterskel og ikke minst bedre fremkommelighet med lite last på glatt underlag. Kjøreegenskapene er like gode som de bakhjulsdrevne Transitene, og svingradiusen er den samme.
-
Varelevering og parkering: Det viktigste er samarbeid!
Gatene i Oslo er laget for å avvikle trafikken på en rask og smidig måte - forutsatt at trafikken går med hest og kjerre! Denne påstanden fremkommer i en brosjyre som Trafikketaten har utarbeidet sammen med næringslivsorganisasjoner, Oslo politidistrikt og Samferdselsetaten i byen. Bakgrunnen er vareleveringskampanjen som skal bedre forholdene for distributører i byens sentrum.
-
Teknisk messe med mye nytt
Den 13. og siste Tekniske Messen på Sjølyst ble et stort arrangement. Blant utstillerne av gaffeltrucker fant besøkende flere produktnyheter som ikke har vært vist i Norge tidligere. Mest spennende teknisk sett var kanskje SMVs nye truck med masten flyttet bak forakselen. Andre, nye og mindre maskiner fantes på flere stands, og nye agenturer dukker opp. Spennende blir også utviklingen fremover, når to av de største produsentene i verden går sammen.
-
58. IAA: MAN og DAF stjal showet
Selv om årets IAA-utstilling inneholdt mange godbiter for publikum, ble den for fagpressen i all hovedsak en sammenstilling av nyheter som har kommet suksessivt gjennom året. Men DAF hadde verdenspremiere på sine nye mellomklassebiler, Opel og Renault likedan med sin nye varebil, Ford lanserte forhjulsdrevet Transit, og MAN utvider TG-A serie i imponerende takt.